Když se řekne Tekken, většina z vás si pravděpodobně představí herní dýchánek s některou konzolí z rodiny Playstationů a hráče, kteří v ruce třímají Dualshock. Časy se ale mění a s nimi i záběr Tekkena, který s šestým dílem míří na historicky největší počet platforem. Jen pro úplnost uvedu, že Tekken už byl Playstationu jednou nevěrný a to poněkud laciným spin-offem jménem Tekken Advance na stejnojmenného Gameboye. Rozšířené verze šestého dílu, který už několik měsíců běží v japonských arkádových hernách, si ale užijí nejen majitelé PS3, ale i handheldu PSP a nově také Xboxu 360. Již koncem tohoto měsíce.

• Ví dont spík ingliš
Kromě prezentace od Namco Bandai jsem se dostal i na hodinku k vlastnímu hraní na obou platformách a v neposlední řadě se mi povedlo v rychlosti vyzpovídat hlavního producenta hry, Katsuhiro Haradu. Prostředí stánku zpříjemňovaly dvě figuríny herních postav (Kazuya a Jin) v životní velikosti. Jejich pohyb byl stylově zmražen přesně v okamžiku, kdy si navzájem dávali po tlamě, stejně jako v traileru.

Na začátku předváděčky se nám představil producent Tekkenu 6 a jeho překladatel. Pan Haradu totiž jako jediný z prezentujících, který se mě na letošním GC snažil přesvědčit o kvalitách své hry, neuměl anglicky. Ukázku něčeho pro ně tak stěžejního, jako je Tekken 6, pravděpodobně odmítal předat někomu jinému. Nebo v Namco Bandai jednoduše neumí anglicky nikdo a bylo by to prašť jako uhoď. Ať tak nebo tak, prezentace byla zaměřená výhradně na konzolové bonusy a singleplayer.

• Předměty s sebou do boje???
První novinkou je přizpůsobení postav k obrazu svému. Ač je hraní na oblékání panenek velkou částí hráčů zcela ignorováno, zaznamenalo Namco stížnosti, že customizace postav v Tekken 5: DR byla příliš strohá. Obzvlášť ve srovnání se stájovým kolegou Soul Caliburem. Tekken 6 v tomto ohledu nabízí velké rozšíření. Desítky a stovky účesů, oblečků a doplňků, to vše s možností volby vlastních barev. Nakoupené předměty dokonce bude možné nosit různě přes sebe ve více vrstvách.

Nejradikálnější a nejkontroverznější krok jsou ale předměty, které budete moci použít přímo v boji. Na první pohled to vypadá jako nesmysl, který naprosto zničí vybalancovanost postav a celý herní systém bude jen fraška. Mezi předměty, které se dají koupit, totiž najdete například brokovnici nebo rotační kulomet. Namco si ale samozřejmě uvědomuje důležitost vyváženosti hry a tak, i když se jednotlivé předměty skutečně dají používat, způsob jejich vyvolání je natolik složitý nebo zdlouhavý, že jsou při seriózní hře nepoužitelné. Že se jedná jen o doplněk pro zpestření hry, potvrzují i další speciální předměty, jako Brucova kuřecí čepice, díky které ho v aréně následuje skupinka kuřátek. Nebo Paulův speciální předmět, který ještě zvětšuje jeho špičaté háro.

• Pouliční bojovka
Proklamovaný singleplayerový mód nezapře, že se jedná o nástupce Tekken Force, který jsme mohli vidět ve třetím a čtvrtém dílu. Jedná se tedy opět o kombinaci rubanice ala Streets of Rage a plnohodnotné bojovky. Vývojáři tentokrát hernímu modelu přizpůsobili i ovládání. Takže se ve hře můžete pohybovat s použitím analogu do všech stran a v okamžiku, kdy se přiblížíte k nepříteli, můžete hbitě přemáčknout na digitální kříž a ovládat svojí postavu stejně, jak jste zvyklí z arcade nebo VS módu. Celé to zde Tekken Force připomíná možná až příliš, což není úplně dobrá zpráva, protože ten nepatřil zrovna k výkvětu herní zábavy.

Naštěstí se proti virtuální nudě Namco pojistilo podporou kooperativního online multiplayeru pro dva hráče. Jako skvělý nápad vypadá i použití zbraní nebo příležitostné hraní za obřího robota Nancy. Poslední zajímavost singleplayeru je příběh a to nejen fakt, že hra vůbec nějaký má. Děj totiž provede hráče událostmi všech předešlých pěti dílů. Takže pokud jste v minulosti některý díl vynechali a není vám jasné kdo, kdy s kým a proč, Tekken 6 vám přinese kýžené odpovědi. Kampaň ala Tekken Force bude dostupná ve verzi pro Xbox 360 a PS3, PSP bude mít vlastní, odlišný singleplayer.

• Ta správná volba pro ovládání
Na hratelnou ukázku, která byla na GamesComu ve veřejné sekci, se sice nečekalo ani zdaleka tak dlouho jako na Diablo 3, fronta to ale i tak byla velká. Pokud jste si ale chtěli nového Tekkena zahrát téměř bez čekání, stačila vám k tomu jednoduchá věc, říct hlídačům, že si chcete zahrát verzi pro Xbox 360. Čekající ve frontě, složeni převážně z německých teenagerů, tak projevili překvapivou dávku sečtělosti, když si správně uvědomili, že Tekken 6 se na Xboxu 360 bude hrát příšerně. Nejeden hráč si vylámal zuby na nedávno vydaném Street Fighteru 4 a další várka rozmlácených ovladačů se čeká na podzim. Digitální osmistr ovladače Xboxu 360 jednoduše není to pravé ořechové a pro precizní ovládání, které si Tekken 6 žádá, budete potřebovat některý z nabízených arcade sticků.

Na prezentaci kolovaly na osahání arcade sticky, které vyjdou společně s uvedením hry na trh. Jsou bezdrátové, úžasně lehké a zároveň robustní svojí velikostí, takže dobře sedí na klíně. Z technického hlediska byly PS3 i Xbox 360 verze naprosto identické. U obou verzí překvapil rychlý loading. Vůbec naopak nepřekvapilo dokonale plynulých 60 snímků za sekundu.

• Vlastní dojmy
Při hraní mi Tekken 6 nabídl přesně to, co jsem čekal. Tedy svižnou akci, která vychází ze systému Tekken 5, na jeho základy ale roubuje několik zcela nových principů a mechanismů. Rage systém, který vám dá při velmi nízkém ukazateli zdraví velké bonusy do poškození, příliš nevynikl. Díky dlouhým jugglům za velkou část energie se vám totiž příliš často nestane, že skončíte s přesně definovaným malým množstvím energie. Buď máte energie dost, nebo jste mrtví.

Povedeně naopak působí zničitelné arény, kdy při některých jugglech můžete soupeře prorazit zdí nebo s ním prolomit podlahu a dál pokračovat v započatém kombu. Menší nevýhodou potom je, že juggly tak trvají opravdu hodně dlouho. Dívat se patnáct sekund na to, jak vaše postava dostává na frak bez jediné možnosti obrany, není příliš zábavné.

Hrál jsem s postarším Němcem, který se mi svěřil, že si Tekken občas zahraje na svém Playstation 1. Řekl jsem si tedy, že mně, jako Tekken matadorovi, bude sloužit jako otloukánek pro trénink. Bohužel se na hraní projevil určitý krok celé série směrem k jednoduchosti a masovosti. Zpočátku mi byl i člověk, který náhodně mačkal tlačítka, velmi nebezpečným soupeřem; několikrát dokonce vyhrál. Na druhou stranu, když jsem přestal jen okukovat postavy a arény a začal se trochu soustředit na hru, bylo začátečníka nesmírně snadné porazit jednoduchými, velmi rychlými kombinacemi, které se obtížně přerušují, pokud se protihráč špatně kryje.

další obrázky v galerii

Jak celý systém bude fungovat, to však ukáže až několikatýdenní intenzivní hraní. Nedovolím si hru jednorázově odsoudit po čtyřicetiminutové ochutnávce. Na první pohled je ale ze hry znát snaha o větší přístupnost k hráčům-nováčkům, na rozdíl od série Virtua Fighter nebo třeba nejnovějšího Street Fighteru IV.

Na konci prezentace jsem dostal příležitost zeptat se producenta Katsuhiro Harady na dvě věci, na které nezná odpověď ani Google. Nemá pocit, že těch postav (celkem 42) je v Tekkenu 6 už opravdu přespříliš? „[Smích], reagovali jsme tím na podněty ze strany fanoušků, kteří chtěli zachovat všechny postavy a navíc přidat další.“ Dále jsem se optal, jestli Tekken 6 bude spíš hardcore bojovka jako Virtua Fighter nebo button mashing jako Soul Calibur. „Na to se nedá odpovědět. Tekken se nedá tak snadno kategorizovat. Tekken 6 už ale prokázal, že se hardcore komunitě líbí. V arkádových hernách v Japonsku Tekken 6 už vyšel a slaví velké úspěchy. Jediný, kdo mu konkuruje je, Virtua Fighter. Uživatelská základna Tekkena je ale široká a Tekken 6 bude uživatelský příjemný i pro běžné hráče, kterých je na konzolích většina.“

Jinými slovy, Tekken 6 je přesně to, co si žádá lid. To samozřejmě nemusí být na škodu. Jen aby v Namcu hlas lidu nepřecenili a uvědomili si, že i požadavky fanoušků mohou být snůška nesmyslů. Tekken 6 i u nás vyjde 30. října, simultánně pro PS3 a X360.
Zdroj: Tiscali Games

Share and Enjoy:
  • Print
  • email
  • PDF
  • Add to favorites
  • del.icio.us
  • Digg
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Twitter